Łożyska kulkowe – funkcja i budowa łożysk

Do czego wykorzystuje się łożyska i jak one są zbudowane

Łożysko to część mechanizmu, którego celem jest podtrzymanie, czyli łożyskowanie innej części. Łożyskowanie wału w korpusie polega na osadzeniu wału na wewnętrznej średnicy łożyska oraz osadzeniu łożyska w wewnętrznej średnicy korpusu. W ten sposób otrzymuje się połączenie toczne, czasem ślizgowe lub posuwowe, w zależności od łożyska. Funkcją łożyska jest umożliwienie części łożyskowanej uzyskanie ruchu obrotowego, na przykład w odniesieniu do wału. Łożyska należą do najbardziej precyzyjnie wykonywanych elementów mechanicznych. Materiał musi być odporny, twardy, mieć mały współczynnik tarcia suchego, czyli musi być dobrze szlifowany na małą wartość chropowatości. Dodatkowo bardzo istotna jest odpowiednia wytrzymałość zmęczeniowa oraz stabilne zachowanie geometrii, nawet w przypadku bardzo dużych przeciążeń oraz obciążeń i naprężeń. Łożysko jest również istotnym elementem jeśli chodzi o mechanikę pojazdową, pozwala na zachowanie ciągłości obrotów kół oraz osi i półosi. Podział łożysk jest niezwykle szeroki, tym samym zastosowanie łożysk jest bardzo różnorodne i pozwala na wykorzystywanie ich w różnych maszynach i w różnych koncepcjach konstrukcyjnych. Łożyska są podstawowymi częściami maszyn, należącymi do najbardziej wrażliwych i podatnych na uszkodzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>