Łożyska, w tym również kulkowe mają szczególne znaczenie w maszynach warsztatowych, a także urządzeniach mechanicznych. Wszędzie tam, gdzie elementy silnika powodują tarcie, należy stosować łożyska. Ich zadaniem jest poprawa wydajności i zwiększenie komfortu pracy. Łożysko wykonane jest zazwyczaj ze stali nierdzewnej, plastiku lub ceramiki. Znajdujące się pomiędzy pierścieniami kulki lub rolki są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania każdej odmiany łożyska kulkowego. Szczególne znaczenie łożyska tego typu mają w sektorze przemysłowym i produkcji, między innymi we frezarkach i tokarkach. Łożyska z tej rodziny można podzielić na wiele różnych typów. Niektóre z nich mogą mieć głęboki rowek, inne są skośne, pozostałe wzdłużne, wahliwe lub czteropunktowe. Aby łożysko spełniało swoje zadanie, należy dużo uwagi poświęcić temu w jakim stanie znajdują się kulki pomiędzy pierścieniami. Muszą one być całkowicie kuliste i gładkie. Wraz z eksploatacją łożyska, degradacji będą ulegały kulki, dlatego ważne jest regularne kontrolowanie ich stanu i wymiana łożyska na czas.
Z jakich materiałów powstają łożyska?
Łożyska, jak i same kulki łożyskowe mogą występować w wielu rozmiarach i z różnych materiałów. Niektóre łożyska są wykonane ze stali lub innych metali. Jeszcze inne łożysko może być zbudowane z tworzywa sztucznego lub materiału ceramicznego. Lżejsze produkty, takie jak kołowrotki będą mogły być wyposażone w tanie w produkcji i niewiele ważące plastikowe lub ceramiczne łożyska. Z kolei ciężki sprzęt, taki jak na przykład urządzenia do obróbki skrawaniem będą posiadały solidne łożyska stalowe. Są to silniejsze łożyska dostępne na rynku, które mogą przenosić znacznie większe obciążenia od innych, lżejszych łożysk. Istnieje wyraźna korelacja pomiędzy materiałem łożyska, a jego możliwością do przenoszenia obciążenia. Pojawienie się łożysk i ich upowszechnienie bardzo zmieniło świat. Kulki stalowe w łożysku są bardzo dokładnie formowane w idealnie okrągły kształt, a następnie poddawane są zabiegowi szlifowania i ogrzewania. Powstaje na nich specjalna powłoka odpowiadająca za maksymalne redukowanie tarcia pomiędzy kulką a dwoma metalowymi pierścieniami, w których jest osadzona.
Zapraszam do obejżenia filmów na których dokładnie pokazano proces produkcji łozyska oraz elementy z których łożyska są zbudowane.