Łożyska mechaniczne ślizgowe to łożyska, które w odróżnieniu od typowych łożysk nie posiadają żadnych ruchomych elementów mechanicznych. Osadzanie ich na wałach wykonuje się poprzez specjalnie czopy, które osadzone są na luźnej panewce, dzięki czemu poprzez ślizg na materiale możliwe jest przemieszczanie się wału, zarówno wzdłużne jak i osiowe. Możliwość przemieszczania się wału w dwóch stopniach swobody jest korzystna dla stosowania tych łożysk. Tym bardziej, że są one tanie w użytkowaniu i stosunkowo wytrzymałe. Łożyska ślizgowe mają również swój własny podział.
Dzielą się one na łożyska suche, które smarowane są smarem stałym, lub też nie ma konieczności stosowania w nich smarowania. Jednocześnie łożyska te są wykonane z połączenia dwóch materiałów, bowiem stosowana w nich panewka wykonana jest najczęściej z materiałów takich jak teflon czy też tworzywo sztucznej. Mogą być stosowane wyłącznie dla mniej wymagających połączeń.
Łożyska ślizgowe powietrzne posiadają stosunkowo duży dystans pomiędzy wałem a panewką. Pasowanie jest luźne i łatwe w mocowaniu. Dzięki temu dystans utrzymuje się dzięki poduszce powietrznej, którą tworzy sprężone powietrze dostające się do panewki. Łożyska te stosuje się głównie w maszynach precyzyjnych.
Łożyska olejowe, wypełniane są olejem, który jednocześnie powoduje smarowanie podczas ruchu wału. W prawidłowo skonstruowanym łożysku, warstwa oleju powinna być usadowiona pomiędzy wałem a panewką.
Łożyska ślizgowe – hydrodynamiczne – są łożyskami, w których olej tworzy się samoczynnie. Najczęściej wykonywane są z materiałów samosmarujących, z zastosowaniem kieszeni smarnych. Tworzenie się oleju jest możliwe dzięki występowaniu zjawiska hydrodynamicznego, które ma powstać w szczelinie pomiędzy wałem a panewką.
Łożyska ślizgowe – hydrostatyczne – w tych łożyskach olej dostarczany jest pod ciśnieniem bezpośrednio do panewki.