Łożysko igiełkowe to łożysko, w którym wykorzystuje się małe rolki cylindryczne do zmniejszenia tarcia obracających się powierzchni. Łożyska igiełkowe mają dużą powierzchnię znajdującą się w kontakcie między bieżniami w porównaniu do łożysk kulkowych. Dodatkowo łożysko igiełkowe ma mniejszy odstęp między pierścieniami wewnętrznym i zewnętrznym czyli mniejszą różnicę między średnicą wału a średnicą zewnętrzną łożyska. Sprawia to że łożysko igiełkowe jest bardziej zwarte w porównaniu do innych typów łożysk. Typowa konstrukcja łożyska igiełkowego składa się z koszyka igiełkowego w którym umieszczone są igiełki, samych igiełek oraz zewnętrznego pierścienia. Czasami występuje również wewnętrzny pierścień. Wewnętrzny pierścień może być zamocowany na stałe lub być wyciągany z łożyska.
Promieniowe łożyska igiełkowe są cylindryczne i przenoszą obciążenia równoległe do osi wału. Wzdłużne łożyska igiełkowe są płaskie z promieniście rozłożonymi igłami. Łożyska igiełkowe przenoszą duże obciążenia i posiadają bardzo małe wymiary i nadają się do aplikacji gdzie wymagane są niewielkie wymiary zabudowy. Szczególnie często wykorzystywane są w silnikach, sworzniach wahacza, pompach, sprężarkach i skrzyniach biegów.
Łożysko igiełkowe